سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

نوحه‌خوانی رضا صادقی در بندرعباس!

 رضا صادقی خواننده هرمزگانی هر سال موسم عزاداری خود را از پایتخت به بندرعباس می‌رساند و مانند سال‌های پیش از شهرت و محبوبیت فراگیرش به سبک سنتی هرمزگان نوحه‌خوانی می‌کند. این حرکت و حضور صادقی می‌تواند چندین حسن و ویژگی داشته باشد. اول اینکه او هنوز اصل خود و ریشه‌هایش را فراموش نکرده و این مهم می‌تواند در کارهای او هم تاثیر‌گذار باشد. دوم اینکه علاوه بر مسائل اعتقادی او، این نوحه‌خوانی می‌تواند یک تمرین سخت برایش باشد. نوحه‌خوانی به این سبک که سینه‌زنان باید با ریتم مشخصی که نوحه‌خوان به وجود می‌آورد حرکت کنند و سینه بزنند، قدرت و دقت زیادی می‌طلبد. اگر نوحه‌خوان ضرب خود را حتی برای لحظه‌ای گم کند همه چیز بهم می‌ریزد. در سالهای پیش از انقلاب موزیسن‌های هرمزگانی سهم بسزایی در نوحه‌خوانی‌ها و دیگر سنت‌های موسیقیایی آیینی داشتند. از آن جمله می‌توان به استاد علی حبیب‌زاده و شادروان ارسلان عطایی اشاره کرد. البته ارسلان عطایی تا آخرین سال‌های عمرش هم درتعزیه‌خوانی حضوری ثابت داشت. مزیت سوم نوحه‌خوانی رضا صادقی این است که دوستداران او در بندرعباس بدون پرداخت هزینه‌ای می‌توانند اجرایی زنده از او ببینند! اجرایی که هیچ کس بر خلاف اجراهای کنسرت نمی‌تواند آن را لغو کند!    

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

  صادقی در آخرین گفتگویی که از او در کیدی ـ‌نشریه موسیقی هرمزگان‌ـ منتشر شده بود در مورد نوحه‌خوانی هم حرف‌هایی داشته است. 

 شاید بخشی از موفقیت شما به لحاظ آشنایی با گوشه‌هایی از موسیقی آیینی اینجاست که حتی در کارهای فارسی شما هم نمایان است. به عنوان مثال استفاده از تحریرهایی که در نوحه‌خوانی هرمزگان هست.  
بله غیر از این هم نمی‌تواند باشد. من آوازخوان نیستم. نمی‌توانم چَه‌چَه بزنم. مقام‌های ایرانی را می‌شناسم ولی نمی‌توانم اجرا کنم. اما مقام‌های فولکلور جنوب را هم می‌شناسم و هم می‌توانم اجرا کنم. خب از این ویژگی در موزیک فارسی هم استفاده می‌کنم. مثلا تحریرهایی که در تعزیه‌خوانی داریم. در همین آلبومی‌که قرار است به زودی منتشر شود به نام "چقدر سخته" از بحر طویل استفاده کرده‌ام که ما در "واحد" داریم. شناخت این فضاها خیلی کمک می‌کند.
ریتم ما سوپر مامبوست. چیزی که دنیای امروز به آن گرایش دارد ولی ما از قبل این را داشته‌ایم. شما کار "ناصریا"ی آقای عبداللهی را گوش کنید. چرا این کار گرفت؟ به خاطر لحن و ریتم.
یک ریتم اکتیو و پُر. چون ریتم در گوش ما هست. بچه‌های خردسال هرمزگان می‌توانند ریتم بزنند.
در ایام عزاداری به بندرعباس می‌آیی و در  محله‌ات نوحه‌ می‌خوانی و اتفاقا جوانان خوب استقبال می‌کنند. خود شما در نوحه‌خوانی از چه سبکی استفاده می‌کنی؟ من در نوحه‌خوانی بیشتر فضاهای تحریری و لحنی میناب را استفاده می‌کنم  که مقداری پیچیده‌تر از تحریرهای بندرعباسی است. نوحه‌خوانی با خوانندگی خیلی متفاوت است. شاید در یک مراسم عزاداری چهار نوحه بخوانی هر کدام از این‌ها با یک  لحن خاص است. یکی ماژور است یکی مینور. حنجره هر لحظه باید برای هر اتفاقی آماده باشد. قدرت ما بندری‌ها از همین‌جاست. [متن کامل این گفتگو] 

[ویدئویی از نوحه‌خوانی رضا صادقی]  

[لینک در بالاترین]

نظرات 24 + ارسال نظر
سعید سه‌شنبه 2 مهر 1387 ساعت 02:20 ب.ظ

متاسفانه در اجرای زنده نوحه خوانی ایشون نتونسته از
" اتو تیون "استفاده کنه
در ظبط های استودیویی که هر جا خواننده خارج میخونه با کامپیوتر و فیلترصوتی و از این حرفها درستش میکنن.ن
جدا از خارج خوندن نفس گیری هم که اصلا بلد نیست.
چیزی به نام حس هم که وجود نداره در صداش و یه دلیلش اینه که اشعار نوحه رو از حفظ نیست.بهتره ایشون نوحه نخونه یا اگر میخواد بخونه پلی بک کنه و از قبل بره استدیو با فلیتر میلتر درست کنه و سی دی بزاره و لب خونی کنه.
خوشبختانه مردم ایران زیاد گوش موسیقیایی ندارن و بیشتر به شعر و کلام توجه دارن تا به موسیقی و طبیعیه که ایشون و امثال ایشون در ایران میشن خواننده.
البته نوحه خوانی ایشون دلیل داره چون نوحه خونی برای کسب مجوز کنسرت و پخش سی دی در ایران لازمه.
واقعا با خواندن اینطور خوانند ها باید بزنیم توی سر خودمون و سینه بزنیم و گریه کنیم به حال فرهنگ و هنر این مملکت که به چه روزی افتاده.نه یه مدرسه موسیقی نه یه هنرستانی نه یک دانشگاه موسیقی درست وحسابی. اینم نتیجه کار
کوش کنید و لذت ببرید. ملت شریف ایران و بزنید توی سر خودتون جوانان محترم سینه بزنید تا شهید بشید چون بجز سینه زدن کار دیگه ای نیست که بکنید. پس بزنید سینه

البته در مورد دلیل نوحه‌خوانی رضا صادقی باید بگم که اگه به قول شما برای گرفتن مجوز کنسرت و سی‌دی باشه، صادقی می‌تونه توی پایتخت اینکارو بکنه نه اینکه بی سر و صدا بیاد بندر و در همون محله قدیمی... صادقی مدتها پیش از قضیه موسیقیش نوحه می‌خوند. پدرش هم شنیده‌ام که نوحه خوان بوده.
قربانت

meisam سه‌شنبه 2 مهر 1387 ساعت 08:09 ب.ظ http://dashtiha.blogfa.com

با سلام من بچه بوشهر هستم و اینگونه سینه زدن را خیلی دوست دارم
واقعا خوشحالم که صادقی نیز به این سبک به قول معروف سینه بوشهری میزنند
واحد الا واحد....
موفق باشید

مهران سایبانی چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 12:13 ق.ظ http://www.bnd.blogfa.com

سلام

مطلب و عکس خوبی هسته موفق بشی

علی چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 12:26 ق.ظ

سلام دوستان
احمد شاملو میگه ملت ایران حافظه تاریخی ندارند ... دوست بوشهری من شاید به یادت نیاد که مستر چینگ درسریال تاریخی و جاودانه دلیران تنگستان ما ملت عقب مانده رافقط شایسته عزاداری -خاک به سر کردن و انرژی عصیان را از قوه به فعل در آوردن میدانست .باری با گذر زمان ما شب را به روز می آوریم گذشته و پوچ را -همیشه وهنوز را .
با یک آرزو از زبان رامی :
کاشکه محبت از رو دلون پاک شناکه ای خلق نادون هر ساله تو سر خو خاک شناکه .
شادکام بشین

سعید چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 12:27 ق.ظ

نوحه خونی از بندر صداش به تهرون هم میرسه اداراتی هستن که همه چیز رو در کنترل دارن این خواننده هم این چیزا رو خوب بلده.
اجرش با امام خمینی ره
جالبه که پدرش این کاره بوده اجر اونم با امام خمینی ره
آدم وقتی که خوانندگان موسیقی رو میبینه که غلام امام خمینی هستن درس عبرت میگیره
خوشا بحال این هنرمندان مخلص و خدا بیامرزه پدر این هنرمندان مخلص که چه فرزندانی تربیت کردن.
یاد امام بخیر و بارک الله به این رهروان و هنرمندان راستین.

aziz چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 02:14 ق.ظ

Moshkele Saeed cheeyeh؟؟

مریم منصوری چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 04:05 ق.ظ

از ایشو هم که بگذریم ای عکس اخر خیلی جالبن حالت جهره و و نگاه توریستی چوک سمت راست عکس!

م.ذ چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 11:25 ق.ظ

آقای صادقی نشان یک شخصیت رئوفن ...
با امید به موفقیت روز افزون به ایی عزیز .
=======================
لینک ویدیو حالت عادی فیلترن با فیلتر شکن فقط باز ابوت ...
ممنون

سمیرا چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 12:41 ب.ظ

سلام آقا مرتضی
سمیرام
این پست آخرت عالیییی بود
خسته نباشی
همین

شایا چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 01:45 ب.ظ

سلام.نه خسته.
متاسفانه نتونستم لینک رو باز کنم تا بتونم در مورد مشگل سعید با آقای صادقی نظر بدم.

سعید شنبه زاده چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 06:53 ب.ظ http://shanbehzadeh.blogfa.com

با مراسم زار به روزم

فائزه محسنی چهارشنبه 3 مهر 1387 ساعت 07:07 ب.ظ http://faezemohseni.blogsky.com

سلام
خبر داغی اتناهادن.ای کاش رضا تو همه ی مسائل نه فقط نوحه ایطوری بر خورد شکه.جرا همیشه تو غم باید با بندریو این قد هم دلی بکند.یه چیزی توش هن آقا.به همین زیبایی و سادگی نن.

فرشته مرگ پنج‌شنبه 4 مهر 1387 ساعت 03:21 ق.ظ

من برای شما ارزو ی موفقیت وبرای حسودان ارزوی هدایت
واین روباید بگم اگه ما از کسی بد مان میاید نباید ان را در بوق کرنا کنیم وطوری وانمود کنیم که همه از او متنفر هستند اگه شما راست می گویید ومی شود با دو تا افکت خواننده شد بسمه ا.. نون خوبی داخل شن ولی ای نن که ادم با دوتا افکت بشه جزو خواننده های محبوب ایران پس حتما ای ادم چیزی تو خورجینش ای شستن که بودن صادقی البته مه خودم یکی از ادمهای هستم که به رضا نقد اکنم ولی خردش ناکنم شما همو ادموی هستری که بی ناصر هم بد تا گو چه بو
این مطلب جواب تنگ نظران بود با ارزوی موفقیت برا تمام هرمزگانی ها و انهای که نام این مرز بوم با خو شو هستن و مثل خار تو چشم بد خاهان هرمزگان فرو می روند

اپی پنج‌شنبه 4 مهر 1387 ساعت 03:31 ق.ظ http://Api-Nowrozi.blogsky.com

۱ـ من طرفدار صادقی نیستم.
۲ـ دوست عزیز ! نوحه خوانی ارتباطی به امام خمینی ندارد.
۳ـ اگر حافظه تاریخی خود را با بازخوانی تاریخ خودکار کنیم.دیگر این گونه نمی نویسیم.چون: با نگاهی مجدد به تاریخ مشاهده نقاشی ها و نقش برجسته ها و یا مطالعه متوجه می شویم که با دست به سر و سینه کوفتن یا خاک و گل بر پیرهن و جامه و سر ریختن و یا نوحه خوانی٬ مصیبت خوانی٬ مقتل خوانی٬ تعزیه و... نه از زمان امام خمینی بلکه سابقه آن به قبل از اسلام می رسد.برای مثال مرگ جانگداز سیاوش در توران ایران را آن چنان غمگین کرد که هر سال برایش نوحه می خواندند و گریه می کردند.نمایش اورا برای مثال از آزمایش آتش گرفته تا گردن زدنش را شبیه سازی و شبیه خوانی می کردند. اگر نگاهی به نقاشی های قدیمی بکنیم مویه شیرین بر مرگ خسرو را داریم که جمعی غمگین نالان بر نعش خسرو خاک می پاشانندو بر سر و روی می زنند.
۴ـ بیایم با هم تاریخ بخوانیم.

اپی پنج‌شنبه 4 مهر 1387 ساعت 03:39 ق.ظ http://Api-Nowrozi.blogsky.com

۱ـ راستی فراموش کردم که این گونه عزاداری ما که حلقه وار دست در کمر هم داریم (واحد یا عزا) هم ریشه ایرانی دارد.
۲ـ اگر در بوشهر به گونه سینه زنی بوشهری می گویند.اما نباید از یاد برد که از خوزستان تا هرمزگان این سینه زنی ایرانی را دارند.
۳ـ اگر نسبت به ایران تعصب دایم و خود را ایرانی می نامیم بیاییم تا به دیگر ملل اعلام کنیم تا کسی دچار خطا نشود.

سلام. ممنون. به نکته‌های خوبی اشاره کرده‌ای. این عزاداری موزون‌ترین نوع عزاداری است و شاید از زیباترین رقص‌های گروهی. من در این عزاداری اصلا غم و ماتم نمی‌بینم. قرار گرفتن در یک چرخه که پس از آن یک احساس سرخوشی و رضایت درونی ایجاد می‌شود. متاسفانه ما همه چیز را با هم قاطی می‌کنیم.

موسا پنج‌شنبه 4 مهر 1387 ساعت 12:01 ب.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

یکی از دلایل بزرگ دوست داشتنش خواندنش در همان محله قدیمی ست. این حرکت به خاکش ربط دارد. از خاک زاده شده و خاکش را فراموش نمی کند این جوان. درست مثل ناصر...

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 4 مهر 1387 ساعت 08:43 ب.ظ http://http://leha.blogsky.com/

‫با سلام
‫فکر اکنم هم اغای سعید وهم کسانی که سعی در روشن کردن اغا که ناشناسمش شوهه موضوع رو طوری دگه باید برسی بکنن ،اصلا روزه خونی چه ربطی به هنر وهنرمندی ایش،مه نادنم با چاپ عکس روزه خونی رضا صادق تاوا چه نشون هادی قربون شما

سلام.
۱ـ اینکه روزه نین، روضه هم نین و نوحه‌ان. نوحه‌خوانی هم نوعی آواز خونین و همو ارتباط ی که آواز خونی با هنر و هنرمندی ایشه نوحه‌خونی هم اتونت ایبشت. شایدم بشته.
۲ـ چیز خاصی قرار نین نشون داده بشت جز اتفاقی که کفتن. و مه حال امکردن که ازش گزارش و عکس بنسوم. البته هنوزا چاپ نبودن. درباره صنعت چاپ هم بعدا گپ ازنیم!
کربونت

[ بدون نام ] جمعه 5 مهر 1387 ساعت 06:05 ب.ظ http://http://leha.blogsky.com/

‫پا سلام و خسته نباشی خدمت شما دستاندرکاران وبلاگ
‫نسبت به توضیهات ارزشمندتون راجع به نوحه خوانی وتفاوتش با (روزه ) و روضه و ارتباط ان با هنر وهنرمندی بی نهایت سپاسگزارم اینگونه مطالب را ما در هیچ کلاس هنری نخوانده بودیم که عزاداری هم هنر است ،ولابد هر کسی بیشتر به سروکول خودش بکوبد واربده بیشتری سردهد بیشتر هنرمند است الحق که ماهنرمند زیاد داریم پیروز باشید

سلام. بله عزیزم، عزاداری‌ها در ایران آمیخته با روح هنری است. از موسیقی گرفته تا شعر و ادبیات و هنرهای تجسمی و نمایش و حرکات موزون (رقص) و...

[ بدون نام ] جمعه 5 مهر 1387 ساعت 07:19 ب.ظ http://eha.blogsky.com/

ا سلام مجدد
‫اینکه فعالیتهای انسانها مثل رقص موسیقی شهر وادبیات را به شاخهای گوناگون هنری تقسیم می کنند اشتباه نکنم نه تنها در ایران بلکه در اکثر قریب به اتفاق کشور های جهان همین تعریف رادارند واین چیزی نیست که مختص به ایران باشد ،اما اینکه ما ایرانیان نوحه خوانی وعزاداری را هم شاخه ایی از هنر میدانیم شاید از ویژگیهای ناشناخته ماست .
‫منو ببخشید منظورم اصلا به چالش کشیدن شما نیست ،از زحماتت بی خبر نهم .خوشحالم از ادامه کارت.

سلام عزیزم. من و هیچ ایرانی دیگه‌ای هم نگفته که عزاداری شاخه‌ای از هنره! در آیین‌های عزاداری از شاخه‌های مختلف هنری استفاده میشه. هر منطقه با توجه به شرایط فرهنگی خودش. برای اطلاعات بیشتر رجوع کن به کامنت بعدی که سعید نوشته.
قربانت.

سعید جمعه 5 مهر 1387 ساعت 07:56 ب.ظ

خدمت دوست بی نام و نشان باید عرض کنم که شما تا اندازه ای درست میفرمایید.صرف روضه و نوحه خوانی هنر نیست.اما در بسیاری از ادیان مانند اسلام و مسیحت و یهود و ... برای جذابیت بخشیدن به موعظه ها از هنر موسیقی بهره گرفته اند.مثل سبک موسیقی باروک در غرب که بسیاری از آثار بجا مانده در خدمت کلیسا بوده و به نوعی موسیقی مذهبی به شمار میرود بسیاری از آثار باخ از این دسته هستند. باخ در هر هفته میباستی که یک "مس" برای کلیسا میساخته .بسیاری از آثاری که برای کرال نوشته شده اشعار مذهبی داره.
در زمینه معماری نیز به همین صورت تمام ادیان برای با شکوه جلوه دادن دین و عظمت خدا از معماریهای پیچیده و هنری استفاده میکردند و میکنند. نمونه اون در زیارتگاهای شیعیان و در کلیساهای مسیحی و ...
اگر شخصی با مذهب مسیحیت مشکل داشته باشد نمیتواند نوع معماری هنری که درکلیسا بکار گرفته شده را غیر هنری بداند و یا موسیقی باخ را زیر سوال ببریم بدلیل اینکه در خدمت مذهب بوده.
در زمینه نوحه خوانی آقای صادقی نبده به ابعاد هنری اشره کردم و از زاویه موسیقی بررسی کردم. کما اینکه در جنوب ایران موسیقی در بخشهای مختلف مانند کار یا شروند یا زار و عروسی ریشه های مشابهی دارند و از فواصل مشابهی تابیعیت میکنند و در بسایری از موارد خیلی از نوحه های ملودیهای نوحه های مذهبی برگرفته از ملودیهای موسیقی عروسی بوده. مثل ترانه جنوبی دختر آبادنی چه خوشگل و مامانی تو بلمه های بندر میشینم تا بیایی و نوحه شیعه باز است و غم در بوشهر رو ملودی کاملا مشترکی دارند. از این دسته زیاد هست.
حالا ینده یا هر کسی که اهل موسیقی باشه به دین و مذهب خواننده در مقام خوانندگی کاری نداره یه موضوعی مثل نوحه یا روضه یا هر چیزی که میخواد از موسیقی وام بکیره باید اصول موسیقی در اون رعایت بشه.
که متاسفانه آقای صادقی نوحه خوندنش فاقد رعایت اصول موسیقی در نوع خودش میباشد یعنی در زمینه نوحه خوانی جنوب ایران بسیار ضعیف هستند.اگر توضیحات براتون کافیه که هیچ اگر نه میتونیم بیشتر راجب به این موضوع بحث کنیم.

[ بدون نام ] جمعه 5 مهر 1387 ساعت 10:31 ب.ظ http://leha.blogsky.com/

‫ با سلام
‫من فکر میکنم این اقای سعید منظور مرا متوجه نشده یا اساساً ایشان دوستداران اسمان ریسمان ببافند . بهر ترتیب موفق باشید ضمناً ایشان میتوانند مرا اواره بخوانند.

سلام . اتفاقا این کامنت آخر ایشان قابل تامل است ما هم چیزهای تازه‌ای یاد گرفتیم. اصل مطلب همین است. این متن کمک می‌کند رابطه بین موسیقی یا هنر را با مذهب و مراسم‌های مذهبی درک کنیم.

سعید شنبه 6 مهر 1387 ساعت 12:39 ق.ظ

آقای ناشناخته دمت گرم من اشتباه کردم میبخشید. امیدوارم که به دل نگیری.شما به بزرگی خودت ببخش متوجه نشدم اصلا با بزرگانی مثل شما نباید وارد بحث شد.

هومن شنبه 6 مهر 1387 ساعت 07:54 ب.ظ

سلام.
البته و صد البته عزاداری و نوحه خوانی هنر است.
عزاداری در جنوب منحصر به فرد است و گاهی زیبایی و همنوایی باعث میشه اهل سنت جنوب هم این مراسم رو دوست داشته باشند.
دوستان اهل سنتی رو میشناسم که از ریتم و رقص و حالات شوری که در این نوع حرکات موج میزنه لذت میبرن.
این نوع همراهی کردن با ریتم و حالت
به حالا نگاه نکینم.عرفای ما سماع میکردند همراه دف و ضربهای آن با اذکار معنوی به شور و خلصه وارد میشدند.
همه ما گاهی دیده ایم خلافترین افراد در سطح شهر هم این مراسم رو احترام میگذارند و اگر مشروب خورند.سعی میکنن مشروب نخورند به احترام دیگران و سرخوشی معنوی که از این مراسم بدست میارن رو ترجیح میدند.
واقعا اینا همه دلیل بر این نیست که هر جا زیبایی و اخلاق و هنر هست انسان کشیده میشه.
شور و هیجانی که در این مراسم هست واقعا دیدنیه و لدت بخش.

منبر ۳ زیارتو هم رفتی؟
مه ۲ شو بیشته نرفتم که یه شود مهرابی هسته.
کمی فیلم امگه شاید سال دگه تو وبلاگ امنهاد به عنوان عزاداری در خاک ناصریا.

مصاحبه وا رضا صادقی هم خوبه.

مهراب پنج‌شنبه 11 مهر 1387 ساعت 11:37 ق.ظ

آقا سعید
ما تو بندر یه ضرب المثل داریم :
دم رامی گرم
من کار کسی و رد نمیکنم و مهر تایید هم نمیزنم
فقط باید نظرات شما بدون توهین به شخص مقابل باشه
فکر کنم منو بشناسین من همون کسی هستم که کارهای هنرمندان! رو اتوتیون میکنم
اگه ادعاتون میشه
تشریف بیارین بصورت رایگان براتون انجام میدم
شما که هنوز فرق امام علی(ع) با امام خمینی رو نمیدونینی حق دارید از باروک و کلیسا و مسیحیت برای استناد استفاده کنید
ممنون از سیا واسه این پست
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد