سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

چیزی شبیه برگ درخت کشک !

با وجود اینکه بارها به نحوه استفاده از مطالب و عکس های منتشر شده روی وب بخصوص وبلاگهای شخصی توسط نشریه های محلی اعتراض کرده ایم و البته نحوه اصولی و صحیح آنرا هم توضیح داده ایم و داده اند ولی هنوز هم برخی نشریات این اصول ابتدایی اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند .

نشریه ی صبا در شماره ۱۲۰ ( دوشنبه ۲۳ مرداد ) در صفحه ۸ عکسی از وبلاگ من برداشته و بدون هیچ اجازه ای به چاپ رسانده است . این عکس مربوط به استاد صالح سنگبر و یادداشت مورخه ۱۰ مرداد (صدای گرم جنوب...) است .

جالب اینجاست که در صفحه ۵ همین نشریه مطلبی با عنوان نگاهی به پدیده سرقت خبری چاپ شده که در آن از به سرفت رفتن مطالب و عکس های خبرنگاران و عکاسان از روی وب پرداخته است . در قسمتی از این نوشته آمده است که :

هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود و یا به نام پدید آوردنده بدون اجازه ی او و یا به نام شخص دیگری غیر از پدید آورنده ، نشر یا پخش کند به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهند شد .

و حالا جالب تر از تمام عجایب دنیا این است که نشریه ی مذکور همین مطلب را هم از جایی(احتمالا یک منبع اینترنتی) کپی کرده و بدون ذکر منبع آنرا به چاپ رسانده است !!!

آدمیزاد می ماند که اینها حداقل همین مطالبی که خودشان به خورد مردم می دهند را نمی خوانند ؟ این یک فاجعه است . اگر این مطلب را خوانده اند پس چرا در حق همین مطلب هم رحمی نکرده اند و اگر نخوانده اند که دیگر بدتر،چرا چاپ کرده اند ؟

***

بگذارید کمی درباره ی مطلب فرهنگ و هنر هرمزگان در کما که در صفحه آخر صبا چاپ شده بگویم .

با خواندن عنوان عجیب این مطلب چیزی که به ذهنم رسید این بود که احتمالا نوشته درباره ی فستیوال ها و جشنواره هایی است که برگذار نشده. ولی برگذار نشدن جشنواره و فستیوال دلیل نمی شود که بگوییم فرهنگ و هنر در کما هستند . مطلب را که خواندم دیدم که نه بابا نوشته از این هم بی راه تر است . طرف آمده و نوشته چرا اسامی کوچه ها به نام هنرمندان مزین نشده و از شهردار خواسته تا روزی را به نام مفاخر استان نام گذاری کند . چند جمله پایانی این مطلب را بخوانید و لذت ببرید : چه اشکالی دارد شما به عنوان شهردار(!) این شهر روزی را به یاد مفاخر این شهر نامگذاری کنید و یا همراه هنرمندان بر مزار بزرگان گرد آیید و با فاتحه ای اعلام کنید فرهنگ و هنر بندر هنوز هم می تواند چشمها را میخکوب شکوهش کند ...

طفلک گناهی هم نداشته و در حد وسع خودش نوشته است. تقصیر از کسی است که اجازه ی چاپ چنین مطلبی را در نشریه صادر می کند . البته بعید می دانم کسی این مطلب را بخواند و ... شاید وقتشان با ارزش تر از اینها باشد .

***

اگر بخواهیم علت وجود چنین نوشته های غیر تخصصی و نیز مطالب کپی شده در نشریات را بررسی کنیم و کمی هم درباره نحوه کار این نشریات اطلاعات داشته باشیم،به نتایج جالبی می رسیم .

برای داشتن مطالب تولیدی و در عین حال تخصصی مفید باید از قلم افراد متخصص استفاده کرد . در این صورت نشریه مجبور است مبلغی بابت حق التحریر پرداخت کند . برای داشتن یک مطلب خوب و به درد بخور باید وقت و هزینه صرف کرد . اما راه آسان تر و پر در آمد تری هم وجود دارد . خدا برکت بدهد صفحات بی صاحب اینترنت را که می توانند نصف نشریه را تامین کنند .آگهی های صفحه اول هم به تنهایی هزینه کاغذ و چاپ نشریه را در می آورد . اگهی های دیگر صفحات و گزارش های ویژه ی ادارات و ارگانها هم که کار همان اگهی را برای نشریه انجام میدهد هم جای خود را دارد . این روش به تخصص ،زحمت و هزینه کمتری نیاز دارد در حالی که سود بیشتری خواهد داشت . فراموش نکنیم که در این روش وظیفه شناسی ، احساس مسولیت و غیره چیزی شبیه برگ درخت کشک است !

این حرف ها خیلی وقت بود توی دلم مانده بود . چاپ عکس بهانه ای شد تا باز گو کنم !

چند خبر کوتاه از موسیقی هرمزگان

هرمزگانی ها در جشنواره موسیقی ملل ، سوئد

امسال هم هرمزگانیها در جشنواره موسیقی ملل در سوئد حضور پر رنگی خواهند داشت . منصور از سوئد گزارش می دهد :

در این جشنواره که در تاریخ ۲۵نوامبر برگذار می شود . استاد علی حبیب زاده و فرزندانش ، حسین وفادار(نوازنده چیره دست عود) و نیز عیسی بلوچستانی خواننده ی جوان، مستعد و گمنام هرمزگانی شرکت خواهند داشت .

استاد حبیب زاده/ عکس از هرمزگان

برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

فاضل پیش

فاضل که تا پیش از این به عنوان یک اعجوبه در نوازندگی گیتار الکتریک مطرح بوده این بار خوانندگی و آهنگسازی را امتحان می کند . او به تازگی مجوز موسیقی کارهایش را گرفته و با شرکت باربد برای نشر کارهایش به توافق رسیده است .

 منتظر یک کار تازه و متفاوت از فاضل پیش باشید . کارهای فاضل بیشتر حال و هوای بلوز دارند .

حسن پیغان

شطرنج نام اثر تازه ی اوست . علاوه بر این او یک تور بزرگ و تا حدودی عجیب در ایران خواهد داشت . حسن در ۲۵ شهر به همراه گروهش کنسرت می دهد . رهبری ارکستر او را هم فاضل پیش نوازنده و آهنگساز ۲۱ ساله ی بندرعباسی بر عهده خواهد داشت . اجراهای حسن از ۹ و ۱۰ شهریور در کرج آغاز می شود .

رضا صادقی

رضا ۳۰ و ۳۱ مرداد (همین ماه) به مناسبت مبعث در جزیره ی کیش کنسرت خواهد داد .

راز شب کار تازه ی او هم در اواخر شهریور به بازار می آید . در این آلبوم هم یک قطعه بندرعباسی به نام هیچ جا بندر نابوت (هیچ جا بندر نمیشه) وجود دارد . رضا خود درباره ی این کار می گوید : "در این کار افتخاری بزرگ نصیب من شده و آن حضور استاد قنبر راستگو ست . فکر نمی کردم روزی چنین افتخاری نصیبم شود . استاد راستگو در این قطعه به شروه خوانی و نیز نوازندگی جفتی می پردازد . "

ناگفته نماند که رضا ۱۸شهریور در دبی اجرا خواهد داشت .

غلامرضا صنعتگر

غلامرضا می گوید : در کار جدید ناچار به سلیقه تهیه کنندگان تن داده ام و شاهد یک کار بازاری از من خواهید بود .

غلامرضا چند روزی را در بندرعباس به سر برد و دیداری با دوستان و پیشکسوتان تازه کرد .

ناصر عبدالهی

ناصر این بار هم به سراغ بازسازی قطعات قدیمی بندرعباسی رفته است . وختی که تُمدی(وقتی که دیدمت) اثر مرحوم حسن کریمی و یمبو سئنه کاری از استاد حبیب زاده دو قطعه بندرعباسی آلبوم تازه ی او خواهند بود . باید منتظر بود و شنید. ناصر نشان داده در بازسازی قطعات قدیمی می تواند موفق باشد . باشد که دوستداران موسیقی با موسیقی بندرعباسی آشنا شوند .

مامبو لیوا

  مامبو هم مراحل پایانی مرد جنوبی را طی می کند . مامبو از جمله گروه های ریشه دار هرمزگان است که وسواس زیادی در ارائه کار هایش دارد . با وجود فعالیت طولانی مامبو در زمینه موسیقی این اولین کار مامبوست که در سطح کشور منتشر می شود .

 نکته قابل توجه در این کار  حضور حسین قدسی نژاد یا همان کارلوس خواننده مشهور سالهای پیش هرمزگان است . مامبو هم از قطعات قدیمی یارچغلو ،قد یاروم بلندن و همچنین یمبوسئنه را (علاوه بر کارهای دیگری از ابراهیم منصفی) اجرا کرده است .

باید صبر کرد و یمبوسئنه ها را شنید و  لذت برد .هر کدام از این یمبوسئنه ها با سبک و شیوه مجری آن اجرا شده . فاضل ، ناصر و گروه مامبو هر کدام با حال و هوای خودشان این قطعه را اجرا کرده اند و هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند . هر چند که نباید از اجرای قدیمی این کار توسط استاد حبیب زاده که اکنون سه دهه از آن می گذرد،به سادگی گذشت .

پ ن : یمبو سَئنَه یک عبارت سواحیلی است که برای سلام و احوالپرسی به کار می رود . در برخی از نقاط افریقا جَمبو سئنه هم گفته می شود .

 

 

صدای گرم جنوب در دنیای وب

امروز روز فراموش نشدنی برای من و وبلاگنویسان جنوب خواهد بود . از امروز استاد صالح سنگبُر هم به جمع ما پیوسته است . هر چند الان که دارم می نویسم شب است ولی زیاد مهم نیست !

 

صالح سنگبر

صالح سنگبر سالها در مطبوعات  قلم زده ،

صالح سنگبر بسی ترانه ها سروده و شعر ها گفته که همواره بر زبان جوانان جنوب جاریست ،

 صالح سنگبر از اولین لژیونرهای فوتبال ایران بوده ،

 صالح سنگبُر ... نیازی به توصیف و تعریف امثال من ندارد همان سه سطر را هم محض اطلاع گفتم . 

  او از این پس در پروند می نویسد . http://parvend.blogsky.com

بدتر از گرگ

    فجایع این چند روز اخیر آنقدر دردناک است که نه می توانم چیزی بگویم و نه بنویسم ...

 

 

مثل گرگ

گوش بکن وا صدام ای آسمون     تا بگم ــ چه بودن ایی آدمون

مثل گرگ ادردن بی همدگه          نادونن ــ کاری جز ماتم دگه

تکشن یا تزنن تا جون اته             بیچه تو ــ  نظر وا تاج ئون اته

مال مان همه تختون طلا           بخت تون ــ  هر چی رنجن و بلا

ای خدا تو اون بالا شاهدی               همه تا  ــ ادونن که واحدی

بیچه پَه نظر وا ما ناکنی                    نگا وا ــ ظلم دنیا ناکنی

                                                            

                                                                     قسمت هایی از ترانه مثل گرگ/علی رضایی شریف

                                                                     گلس دل ص ۳۱

........................................................................................

تا بگم : تا بگویم                  ادردن : می درند         نادونن : نمی دانند

تکشن : می کشندت           تزنن : می زنندت      بیچه : چرا(بیچه په : پس چرا )      تاج ئون : تاج ها

ادونن : می دانند                 ناکنی: نمی کنی       نگا وا : نگاه به

......................................................................................

در همین باره : بشکه های اشک