سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

محسن آزاد بخش تهدید می کند ! می گی نه ؟ نیگا کن !

 

   همانگونه که بنا بود ، به مناسبت دهم دی ماه روز موسیقی هرمزگان و یادمان ناصر عبداللهی چهره ای تازه و مستعد در موسیقی هرمزگان را معرفی می کنیم . محسن آزادبخش متولد ۱۳۶۳ بندرعباس ـ محله ی هنرمند خیز سیدکامل .

  او هم مثل اغلب بچه های محله ی سید کامل از ناصرعبداللهی گرفته تا ... موسیقی را با آکورد های ساده گیتار و همخوانی در زیر سایه ی درختان محله ی سید کامل آغاز کرد .

محسن آزاد بخش

 او در یک خانواده ی دوستدار موسیقی رشد کرد و این خود کمک بزرگی بود برای او که تمرین و مطالعه خوراکش بود ! مثل اکثر گیتاریست های بندر عاشق بلوز است که ذات ما هم با آن بیگانه نیست . ۵ سال است که موسیقی کار می کند از این ۵ سال البته یک سال و نیم خدمت سربازی بوده و یک سال هم اصلا سازی نداشته است !  ۲ سال است که کار حرفه ای را آغاز کرده و هم اکنون با گروه معتبر مامبو لیوا همکاری می کند و در عین حال مشغول ضبط یک آلبوم مستقل با ترانه هایی از رضا غریب زاده و علی رضایی شریف ، می باشد .

 هرمزگان به این جوانان مستعدش می نازد !

یکی از کارهای تازه و زیبا و غیرمنتظره ی او را می توانید از اینجا [بشنوید] و از اینجا [دانلود]کنید .(البته کار هنوز ویرایش نهایی نشده و فقط در حد یک ماکت است )

شناسنامه ی کار:

اگی نه؟  اگینی !

سروده ای از رضا غریب زاده

نوازنده ی گیتار خواننده  و آهنگساز: محسن آزادبخش

نوازنده پرکاشن : وحید حسن رضایی     نوازنده ی کیبرد: بهروز ذاکری      نوازنده ی گیتار بیس : مهدی رنجبر

ارج نهاد ۳۷ سالگی ناصر عبداللهی در بندرعباس

 دیشب مراسم ارج نهاد ۳۷ سالگی ناصر عبداللهی با حضور جمعی از هنرمندان ، دوستان و نزدیکان ناصر در هتل خلیج فارس بندرعباس برگزار شد . مراسم بسیار شکیل و زیبا بود . جا دارد از دوستانی که بی ریا و خالصانه کوشیدند تشکر کنم .

   در بخش هایی از مراسم قطعاتی که برای ناصر ساخته بودند پخش شد . سخنرانی آقای توحدی رییس انجمن موسیقی و شعر خوانی استاد علی قویدل هم جزئی از برنامه ی دیشب بود.

  در خلال مراسم ۳۷ شمع به مناسبت ۳۷ سالگی ناصر توسط ۳۷ نفر از دوستان ، نزدیکان و دوستدارانش روشن شد .

   پرویز پرستویی هم تلفنی برای کسانی که در این مراسم شرکت داشتند حرف زد . او از اینکه نتوانسته بود در مراسم ناصر در تهران و همچنین بندرعباس شرکت کند عذرخواهی کرد و سپس گفت :" ناصر شهید راه فرهنگ و شعور است ."

 "روح ناصر شاد . من افتخار داشتم که در دو کار در خدمت این بزرگوار باشم و در تنهایی شب هایی که با هم سپری کردیم بتوانیم به هم نزدیک شویم . بعد از انقلاب خواننده های زیادی مطرح شدند ولی ناصر عبداللهی فقط خودش بود . همیشه به خود او هم می گفتم که این حسن بزرگ توست . تو مرا یاد هیچ خواننده ای نمی اندازی . ناصر آن بغض فروخورده اش بود که تبدیل به یک صدا میشد و این بغض فرو خورده فرصت نمی داد که ما به یاد کس دیگری بیفتیم . این صدا از اعماق وجود او بود . من همیشه به ناصر عبداللهی عشق ورزیده ام همیشه لذت بردم از صدای او . بخصوص که خودش هوای موسیقی را خوب می شناخت ، ساز می نواخت ساز را می شناخت . من به خود او هم این را می گفتم که از موسیقی چیزی نمی دانم ولی حس را می فهمم . او خودش بود و خودش.

  متاسفم ما در عرصه موسیقی کشور دیگر ناصر عبداللهی را نداریم . این از بد روزگار است که ما دیگر ناصر را در کنار خودمان نداریم . ای کاش ناصر عبداللهی ها  باشند ،بمانند و ما همیشه به آنها عشق بورزیم .

   درست است که ما هنرمندان دیگری هم داریم  که در این عرصه موفق هستند ولی بگذارید من بدون تعارف و صادقانه بگویم من با صدای این آدم زندگی کردم ، با صدای این آدم رها شدم با صدای این آدم مشکلات خودم را با خودم حل کردم . با صدای این ادم همه ی گره های کورم را باز کرده ام .

   این هنرمندان ساده به دست نیامده اند که اینقدر ساده از دست بروند ."

 گزارش تصویری: مهدیسمای عزیز

 

یمبو سئنه !

  ناصر عبداللهی در کاست جدید خود دو کار از قطعات قدیمی بندرعباسی را بازسازی و بازخوانی کرده است . "وختی که تمدی" (ناریت زیادم) از مرحوم حسن کریمی و "یمبو سئنه" که اجرای معروف آن توسط استاد علی حبیب زاده در حدود سی سال پیش انجام گرفته است .

    چندی پیش در کنار خبر ناگوار درگذشت ناصر توضیحی هم درباره قطعه ی "یمبو سئنه" از قول تهیه کننده این کار در چند سایت خبری منتشر شد. متاسفانه اغلب نشریات محلی هم مثل همیشه بدون هیچ تحقیقی این نوشته ها را کپی و منتشر فرمودند که باعث تفریح و خنده بسیاری از دوستان گردید!

   اینان "یمبو سئنه" را "یمبو صحنه" نوشته بودند و آنرا به "به میدان بیا" و یا "به صحنه بیا" ترجمه کرده بودند .

 "یمبو سئنه" یک اصطلاح سواحیلی است . سواحیلی زبان مردم شرق و تا حدودی مرکز قاره افریقاست . این زبان علاوه بر زبان بنتوی افریقایی ترکیبی از کلمات فارسی و عربی و...را نیز در خود دارد.

 یمبو در لغت به معنی سلام و درود است و سئنه هم به معنی خوب . این دو در کنار هم در جواب یمبو (سلام) گفته می شوند

ــ یمبو !

ــ یمبو سئنه !

. البته این کلمات گاهی جمبو و جمبو سئنه هم تلفظ می شوند .

  قطعه ی "یمبو سئنه" یکی از قوی ترین آثار موسیقی هرمزگان است که اجرا و بازسازی ناصر بر زیبایی آن افزوده ،  بدون تردید پس از انتشار آلبوم ناصر یمبو سئنه هم مثل ناصریا و ...سر زبانها می افتد . بهتر است نکاتی را درباره این قطعه و اثر تاریخی بدانیم .

  استاد علی حبیب زاده می گوید :" این آهنگ بسیار قدیمی است ! این آهنگ بین مردم قدیم بندر هم زمزمه می شد . من دیدم شعر مناسبی روی آن نیست . ترانه ای بر همان وزن گفتم و البته کمی هم در آن تغییراتی دادیم و اجرا کردیم . در حدود سی و دوسال پیش . "

از سخنان استاد حبیب زاده اینگونه بر می آمد که این قطعه نزدیک به یک قرن قدمت داشته باشد .

در اجرای ناصر علاوه بر ملودی یمبو سئنه یک ملودی دیگر هم وجود دارد آنجا که می خواند : هویلا هویلا هویلا به چاه و زندون ...

این خط ملودی که ناصر آنرا با زیرکی و به زیبایی با یمبو سئنه تلفیق کرده است ، ریشه در موسیقی سیاهان دارد و به خوبی با فضای این کار هماهنگ شده است . این ملودی را سیاهان با ابیات دیگری می خواندند که: هویلا هویلا هویلا کتوک پیشی ! و... البته پیش از آن در مراسم زار هم اهل هوا گونه ای دیگر می خواندند!

  ناصر هم یمبو سئنه را با ترانه ی خودش می خواند . و جالب اینجاست که گروه مامبو لیوا و فاضل پیش هم این قطعه را برای آلبوم های تازه شان ضبط کرده اند و آنها هم هر کدام با ترانه ای جداگانه و حال و هوایی متفاوت !

   به هر حال امیدوارم شما هم بشنوید و لذت ببرید !

  اجرای قدیمی یمبو سئنه با صدای استاد حبیب زاده [گوش کنید]  [دانلود کنید] (متاسفانه کیفیت صدا چندان مناسب نیست . ولی کار با ارزشی است.)

  اجرای پر انرژی ناصر در کنسرت تهران [گوش کنید]  [دانلود کنید]

 

 

پرده ی آخر را فاضل پیش برای ناصر می خواند !

  فاضل پیش یکی از جوانان مستعد موسیقی هرمزگان است . او در آخرین کنسرت ناصر عبداللهی در بندرعباس کار تنظیم قطعات و نیز نوازندگی گیتار را در گروه به عهده داشت .(ناصر که همان شب با یک پرواز خود را به بندر رسانده و بدون هیچ تمرینی روی سن آمده بود از تنظیم آهنگ ها و هنرنمایی نوازندگان همشهری اش ذوق زده شده بود.)

  قرار بود فاضل بعد از آن کار تنظیم آهنگ ها را برای کنسرت های ناصر عهده دار باشد که ...

فاضل پیش

پرده ی آخر این ماجرا بر روی دسته گیتار فاضل اجرا شده است . ترانه ای از علی رضایی شریف و آهنگسازی و خوانندگی فاضل و کاری به نام معجزه که برای ناصر خوانده شده است .

این قطعه را می توانید از اینجا [گوش] بدهید و از اینجا [دانلود] کنید .

شناسنامه ی کار

معجزه

سروده ای از علی رضایی شریف [متن ترانه]

تنظیم : بهمنیار افروزه/ فاضل

نوازنده ی گیتار،خواننده و آهنگساز : فاضل

نوازنده کیبورد : بهمنیار افروزه

.................................................................................

 پ ن :این قطعه به مناسبت دهم دی ماه روز موسیقی هرمزگان و یادمان ناصر عبداللهی بر روی وب قرار گرفته است . امیدوارم بپسندید.