در برخی از این ترانههای «بند تنبانی» مفاهیم عمیقی نهفته است. نگاه
کنید به این ترانه که تاریخ دقیقش از متن آن استنتاج شده و پس از تلاشهای
بی وقفهی متخصصان روشن گردیده مربوط به سال 1994 و حوالی آن است.
خطِ کمر ِ «وانتبار» | بهم اِتزدن روزگار
دختو دنبال یار نارَن | همه شاوا «نود و چهار»
در واقع نکته کلیدی در «خط کمر وانت بار» و «94» نهفته است. از آنجایی که
بندرعباسیها علاقهی وافری به اتومبیلهای باری «تویوتا» داشتهاند مشخص
است که منظور ترانهسرا از وانت؛ تویوتای مدل 94 است و «خط کمر وانتبار»
هم همان خطوط گرافیکی بدنه اتومبیلاند که مشخص کنندهی مدل آن بودند. و
حالا ترانهسرا گلایه دارد که این خطوط معادلات روزگار را بر هم زدهاند و
دخترها به دنبال یارشان نمیروند و چشمشان دنبال «تویوتای 94» است. از بد
حادثه این ترانهها [که نمونه فوق یکی از سالم ترینشان هم هست] ملودیهای
شیرینی هم دارند و زود در بین مردم جا میافتند و ورد زبان میشوند. وقتی
به عقبتر بر میگردیم و ترانههای دهههای چهل و پنجاه ِ عروسیهای
بندرعباس را با امروز مقایسه میکنیم متوجه سیر متبذل و نزولی آن خواهیم
بود. چنانکه نمونههای امروزی حتی برای مثال زدن هم شایستگی ندارند!
|