سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

سیاورشن

فرهنگ و هنر هرمزگان

محمد روهنده و «اَله سبزه»اش


  •   اواسط دهه هفتاد بود که «محمد روهنده» خواننده و «فواد شکاری» [نوازنده کیبورد و درامز] به ترکیبی در موسیقی دست یافتند که باعث دگرگونی‌هایی زیادی در سلیقه موسیقیایی مردم هرمزگان گشت. این‌ها در کنار استفاده از سازهای الکترونیک؛ نغمه‌هایی ربع پرده را اجرا می‌کردند. این اتفاق هم‌زمان بود با ورود اولین کیبوردهایی که قابلیت اجرای ربع پرده را داشت[YAMAHA 62].  مردمی که دوست داشتند مراسم‌های‌شان با سازهایی به‌جز سازهای محلی رونق بگیرد و از سویی دلبستگی به نغمه‌های محلی داشتند، هجوم آوردند به این سبک موسیقی. و بسیاری از موزیسین‌های عروسی ناچار شدند از روهنده و شکاری تبعیت کنند. و آن‌هایی که این نوع موسیقی خوش‌آیندشان نبود به سرعت حذف شدند. گروه‌هایی خوب از موسیقی پاپ که به لحاظ سازبندی غنای بیشتری داشتند و ... از طرفی دیگر مردم به گروه‌های محلی هم اقبال کمتری نشان می‌دادند؛ آن‌ها هم برای بسیاری ظاهرا "کلاس" نداشتند و دردسرهای خاص خودشان را برای هماهنگی و اجرا داشتند؛ پس به حاشیه رانده شدند.
  • در واقع دو طیف محمد روهنده را سبب انزوای موسیقی خودشان می‌دانستند: موزیسین‌های محلی و گروه‌هایی که در بندرعباس به سبک آنها  "پاپ ِ کلاسیک" اطلاق می‌شد! اما به روهنده چه ربطی داشت که این‌ها تاب رقابت را نیاورند؟ او کار خودش را می‌کرد. هر چند خودش هم حالا نمی‌داند نتیجه کارش چه شده و کجای موسیقی این استان ایستاده است اما آن موقع دل بسیاری را به دست آورده بود.
  • بسیاری از کارهای او شنیدنی‌اند. و شاید اثرگذارترین آن‌ها همین «اَله سبزه» بود که فاتحه‌ی باقی سبک‌های رایج در اجرای زنده و عروسی‌های بندرعباس را خواند و در عروسی‌های بندرعباس همان‌قدر نقش داشت که خطبه‌ی عقد.
  • روهنده و موسیقی‌اش که البته فواد شکاری هم بسیار در آن اثرگذار بود با همه نکته‌های مثبت و مخرب‌اش هنوز هم دارد بر عروسی‌های بندرعباس حکم‌رانی می‌کند. هر چند خود او در آن‌سوی آب باشد اما هنوز بسیاری راه او را می‌روند. به گمانم او بهترین خواننده‌ی عروسی در بندرعباس پس از انقلاب بود.

«اَله سبزه» را از این دو لینک می‌توانید بشنوید. هر چند اجرای‌های زنده‌ی روهنده چیزی دیگری است.

https://soundcloud.com/siavarshan/ala-sabza-mohammad-rohandeh

 

http://snk.to/f-c7t8g55k

 

نظرات 2 + ارسال نظر
بهشب دوشنبه 25 شهریور 1392 ساعت 03:12 ب.ظ

خوب کردی نوشتی .سیاورشن همیشه خواندنی است

فرشته مرگ سه‌شنبه 16 مهر 1392 ساعت 07:54 ب.ظ

سلام مه هر چند وقت یکبار اتام تا سری به خونه خالی تو بزنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد